Wat is cliëntondersteuning, wat doet een cliëntondersteuner en wanneer kun je deze inzetten? Deze informatie is te vinden in dit artikel.

Als u vragen of problemen heeft op het gebied van welzijn, (mantel)zorg, werk & in-komen en wonen, dan kunt u terecht bij het Team Zorg en Welzijn in uw dorp. Betreft het een specifieke jeugdvraag, dan kunt u terecht bij het Centrum Jeugd en Gezin. Heeft u een gesprek met één van bovenstaande instanties, dan is het belangrijk iemand mee te nemen die u kan helpen bij het stellen van de juiste vragen en het luisteren naar de antwoorden. Twee weten en horen immers meer dan één. Dat mag een familielid of kennis zijn. Kent u niemand die met u mee kan gaan, dan kunt u via ViERBINDEN een beroep doen op een onafhankelijke cliëntondersteuner.

Waarom een cliëntondersteuner?

Veel mensen vinden het lastig om precies uit te leggen waar zij tegenaan lopen of weten niet waar zij met hun probleem kunnen aankloppen. Ook vinden ze het vaak lastig om alle informatie en indrukken uit een gesprek goed te onthouden en te begrijpen. Daardoor wordt soms niet de hele situatie doorzien en is het voor de hulpinstantie ook moeilijker om de juiste hulp te organiseren. Een cliëntondersteuner kan u helpen in het proces van uw hulpaanvraag en het vinden van passende hulp of zorg. Dit is in eerste instantie fijn voor u als cliënt, maar ook degenen die de hulp of zorg toewijzen zijn erbij gebaat dat de cliënt goed en snel op weg geholpen is.

Wat doet een cliëntondersteuner?

Een cliëntondersteuner is iemand die u bijstaat tijdens de procedure van uw aanvraag tot hulp. Hij of zij verheldert uw vraag, ondersteunt u met informatie en advies en gaat bijvoorbeeld mee naar een gesprek met iemand van de gemeente. De cliëntondersteuner kan ook voor u in overleg treden met instanties. Dit alles kortdurend met als doel om een zo passend mogelijke oplossing voor uw hulpvraag te vinden.

Waar vind ik een cliëntondersteuner?

In feite mag iedereen die u bijstaat in uw zoektocht naar de juist hulp of zorg zich cliëntondersteuner noemen. Een cliëntondersteuner kan iemand uit uw nabije omgeving zijn. Denk aan een familielid, buur, of goede kennis. De meeste mensen worden immers het liefst bijgestaan door een vertrouwd iemand. Als u niemand in uw omgeving kent of juist liever wordt bijgestaan door iemand met een frisse blik, dan kunt u een beroep doen op een onafhankelijke cliëntondersteuner via ViERBINDEN. De gemeente heeft de wettelijke taak om onafhankelijke cliëntondersteuning te organiseren en heeft ViERBINDEN de opdracht gegeven om de toegang tot de onafhankelijke cliëntondersteuning te coördineren.

Wie zijn cliëntondersteuners via ViERBINDEN?

Er zijn vrijwillige en beroepsmatige cliëntondersteuners. De één is niet per definitie beter dan de ander. Het gaat om de juiste match. U kunt erop rekenen dat alle cliëntondersteuners in uw belang handelen, deskundig zijn en vertrouwelijk met uw situatie omgaan.

ViERBINDEN is op maandag van 9 tot 11 uur en op woensdag van 16.00 tot 17.00 uur bereikbaar voor vragen naar/over onafhankelijke cliëntondersteuning via het centrale nummer 0492-328800. Uiteraard kunnen vragen buiten deze tijden via e-mail voorgelegd worden via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Een medewerker van ViERBINDEN zorgt er voor dat u gekoppeld wordt aan een onafhankelijke cliëntondersteuner.